PLUS7dní: Jojo utazása Európába és Ázsiába: Az ismert fotográfust meglepte a dráma Fehéroroszországban

Copyright © 2018 Expedition Citroën C3 Europe - Asia for 60 days

Vannak az embereknek álmaik? Vannak. És meg is tudják őket valósítani. Jojo Samek a bizonyíték: az utcáról vált ismert és elismert fotográfussá és ma egy 60 napos világ körüli utazáson van.

Az expedíció indulása

Jojo szeptember elsején indult Dunaszerdahelyről. Az indulás kellemes volt és a legénység meglepetésére – Jojo Sameknek, aki az ötletgazdája és megvalósítója az álomnak, az egyetlen sofőrnek az expedíción, és az operatőrnek, Zolinak – tényleg sokan eljöttek, akik szerencsés utat szerettek volna kívánni és elbúcsúzni. A hosszú 60 napra, amikor Jojo megéli az álmát. Az álmot az utazásról Európán és Ázsián keresztül.

Sátor a homokban

„Én nem is tudom hol kezdjem…” – jelenti nekünk Jojo az első hét utazás után. A hangjában halljuk a fáradtságot, amely az élmények felelevenítésekor és a környezet leírásakor átvált eufóriára. Humora nem hagyja el akkor sem, amikor a nehéz pillanatokra emlékszik, amelyek színesítették az expedíció első napjait. „ Hét nap van mögöttünk. Hét különleges nap. Az első napok több, mint  nagyszerűek voltak. Nevettünk, találkoztunk sok emberrel, élveztük. Szuper volt. Az út teljesen problémamentes volt, az emberek integettek nekünk, mindenki érdeklődött, kérdezősködött az expedícióról. „ – eleveníti fel a az első pillanatokat az indulástól. „ Átutaztuk Szlovákiát, és amikor Lengyelországba értünk a szállással kapcsolatban a helyi rendőrök segítettek nekünk.” A szállásnál nem az ötcsillagos hotelre gondol. Jojonak egyértelműek a prioritások: a legfontosabb megpihenni, nem pedig luxusban aludni. És így, a rendőrök tanácsainak megfelelően elindultak abba az irányba, amerre küldték őket. Éjjel egy óra körül tudták álomra hajtani a fejüket a hálózsákban. „ Amikor reggel felébredtem, észrevettem, hogy egy játszótér közepén alszunk. A hálózsák tele volt homokkal, egyenesen a homokozóba feküdtünk.” – nevet Jojo az út első éjszakáján. Azon a reggelen becsomagolták a cuccaikat, feltakarítottak maguk után és elindultak a fehérorosz határ felé.

A határon

Fehéroroszországban zavarba jöttek a szögesdrót és a fegyveres őrök látványától. „ Ha Európa szívében élsz, nagyon nem foglalkozol vele, de valahol a szélén mindig van egy szögesdrót kerítés, ami a gyermekeink álmait őrzi.” – írja le Jojo az első benyomásait az országról, amely várta őket. Nem fogadta azonban őket tárt karokkal, ahogy ez a kezdetektől elképzelhető volt. „A lengyel ellenőrzésen átmentünk gond nélkül. A fehérorosz határon bevándorlási papírokat töltöttünk ki és nyilatkozatot az autóról. Az autóból mindent ki kellett szednünk…És a gyógyszerek között, amelyek nálunk voltak, találtak két olyan dobozt, amelyek drogként vannak nyilvántartva” – meséli Jojo az adrenalin-dús élmény kezdetét.

Az autót félre kellett állítani, utána garázsba. „Nálunk kerékbilincset használnak. Ott a kerekek körül hegyes, szöges lapok vannak, szóval onnan nem mész el.” A határőrök elkobozták Jojo autókulcsát, őt és az operatőrt egymástól elkülönítették és hosszú óra várakozások következtek. „Sajnáltam, hogy voltak nálunk olyan gyógyszerek. Miért is hoztuk el őket tulajdonképpen…? Pasztillák a torokfájásra. Van ott gyógyszer mindenre. Figyelmesen és előrelátóan kiválasztva. Gyógyszerek idegességre, idegállapotra is. Ott voltak a gyógyszerek, és amikor kérdezték, hogy kié, mondtam, hogy kaptam szponzori támogatásként az útra.” – mondja Jojo, és hallani a hangjából, hogy ez a tapasztalat bizony még sokáig fog benne rezonálni. „A határőrök közé, akik elkezdtek bennünket vallatni és lassan úgy kezeltek bennünket,  mint a terroristákat, érkezett egy idősebb, szakállas úr. Nagyon rokonszenves volt, igyekezett megértetni magát oroszul. Amikor elmagyaráztam neki, hogy milyen úton módon szereztük a gyógyszereket, elnézést kért, hogy náluk ilyen törvények vannak, és muszáj várni a további nyomozókra, akik már úton vannak. Valószínűleg az ügy tisztázásáig fogva leszünk tartva. És ez lehet egy nap, kettő, egy hét, és ha bírósághoz fordulnak, akár egy hónap is. Abban a pillanatban elöntött engem a hideg veríték. Tudatosult bennem, hogy még el sem mentem, de már megérkeztem.” A körülmények szerencsétlen alakulása késleltette az expedíciót, és a kezdeti lelkesedést reménytelenség váltotta fel. A helyőrség elvégezte a személyes átvizsgálást, az autót megröntgenezték, és a nyomozók megírták a jegyzőkönyvet. A bizonytalanság hosszú perceit végre felváltotta a győzelem, még ha keserű szájízzel is. „Folytatjuk az utat, de a történetnek lesz folytatása. A gyógyszereket lefoglalták és elküldték a laboratóriumba, utána bírósághoz fordulnak. Reméljük egy bírság formájában megoldódik, máskülönben ez a szerencsétlen eset be tudja zárni számomra a világ többi részét.” – szomorúan konstatálja Jojo. A tesztek eredményeit körülbelül egy hónap múlva tudja meg, és innentől csak remélheti, hogy a további utazását nem veszélyezteti.

Jojo útja Oroszországban folytatódik, arról, hogy miképp és mikor érkezett meg, mit éltek át ott, nemsokára hozzuk az információkat.